Sommertur 2014

Langt om længe. Så er det blevet sommerferie! Det har været lidt af en kamp at blive klar til det – der har været travlt på arbejde og med at få gjort båden klar. I løbet af ugen op til ferien har vi været på båden hver aften for at pakke ned og lave småting der skulle være færdige inden afgang. Fredag blev de sidste ting pakket, incl. 4 cykler. Mettes mor og Jakobs forældre kom på afgangsbesøg, inden de skulle undvære os, eller nok især Valdemar og William i 5 uger. Det var hyggeligt.

Lørdag morgen kl. 04:30 sejlede vi fra Thisted, så vi kunne nå Hals i nogenlunde god tid, men også fordi drengene så kunne sove de første timer. De næste dage ville blive lange med meget sejlads. Vi havde stærk modstrøm hele vejen, så vi sejlede kun godt 5 knob. Motoren blev lidt varmere end den plejede, så vi satte sejl i Gjøl bredning og fik tømt søvandsfilteret der var fyldt med tang og skidt, så det hjalp på temperaturen at få det tømt.

Lidt før Hals kaldte Lyngby Radio skibene i området ved Egense, da en båd havde fået motorstop og drev rundt uden for havnen. Vi kunne følge med på VHF’en at et par både sejlede ud for at lede efter dem. Ingen af dem kunne dog finde dem, og da vi havde et godt stykke til Egense, regnede vi absolut heller ikke med at vi kunne se dem. Men et par sømil før Hals mødte vi en båd der stod på grund og besætningen stod og vinkede til os, så vi gik så tæt på som muligt, og kunne forstå på dem at det var dem der havde haft ringet til Lyngby Radio. Vi kaldte derefter Lyngby Radio op og fortalte at vi havde fundet dem, og satte derefter gummibåden i og Jakob sejlede derefter ind og trak dem fri. De havde jo også motorproblemer, så vi trak dem efterfølgende med til Hals, hvor vi fik dem lagt til kaj. Drengene syntes det var en meget spændende slutning på dagen :o)
I Hals kom vi til at ligge uden på Christa og Peter, som også er fra Thisted, og Mette går på sejlerskole med Christa. Det var hyggeligt!

Dag 2
Afgang mod Anholt kl. 08:30. Jakob var lige en tur i super best inden, for at hente kølervæske og motorolie. Der var ret store bølger, men vi fik sat sejlene og sammen med motoren gik vi godt 6 knob derudaf. De store bølger ruskede op i diesel tanken, så skidtet fra bunden kom op i forfilteret, heldigvis gik det langsomt med fylde op, og bølgerne blev mindre i løbet af dagen, så de sidste timer af turen kom der ikke mere skidt i. Vi ankom til Anholt kl.17, hvor Karl Emil, Anne Mette og Ulrik havde reserveret en plads lige ved hækken af dem (Bag ved dem…) og med ankeret forude. Hold da op der var mange både… Lag på lag, og hulter til bulter lå de med ankerliner på kryds og tværs… Helt kaotisk! Hurtigt fik vi pumpet tuben (badering efter gummibåden) op og afsted på badetur. Vandet er helt fantastisk klart og rent på Anholt, så det var lækkert med en dukkert!

Dag 3
Dagen skulle bruges på at opleve Anholt, så cyklerne blev fundet frem. Efter et par timer i land og en enkelt is oppe i byen, kunne det ikke gå hurtigt nok med at komme hjem og på badetur igen. Ulrik og Jakob sejlede rundt med drengene i tuben, det var sjovt! Der blev også brugt lidt tid på at få diesel filteret tømt for skidt, det var rart at få det ordnet. Til aften grillede vi på stranden, hvilket var utroligt hyggeligt og en god oplevelse. Mette fik badet hele 3 gange den dag… Meget for hende, der ellers ikke vil bade i Danmark… Det siger lidt om hvor lækkert vandet og vejret var!

Dag 4
Tyskeren ved siden af os vækkede os kl. 6 da vores ankerkæde lå over deres. Heldigvis gik det uden vi skulle have vores anker op. Når vi nu alligevel var vågne kunne vi jo lige så godt sejle også, og så længe drengene sov. Vi havde ca. 55 sømil til Helsingør, så det var en god lang tur.